Hogyan válassz okosan minőségi fehérje-szeletetet?

Hogyan válassz okosan minőségi fehérje-szeletetet?

Hogyan válassz okosan minőségi fehérje-szeleteket?

 

A fehérjeszelet az egyik legérdekesebb étel lett a fitnesz- és testépítők világában, ám nem csak ott. Ezek a fehérjében gazdag snackek egyre népszerűbbek azok körében, akik el akarják kezdeni a diétát anélkül, hogy feladnák a "csokis" snacket; hála annak, hogy ízletes ízt ötvöznek funkcionális tulajdonságokkal.

De nem minden arany, ami fénylik! Még akkor is, ha a hozzáadott fehérjével ellátott szeletek ideális és szuper egészséges megoldásnak tűnnek a csomagolt édességekhez képest, ezalatt gyakran nagyon eltérő forgatókönyv van.

Számos fehérjetartalmú snacket úgy állítanak elő, hogy egy kellemes ízt élvezzünk, amely alatt cukrok, hidrogénezett zsírok, színezékek vannak elrejtve. Röviden: végén nem marad más, csak adag szemét, hozzáadott fehérjékkel. Esetleg megihatunk egy fehérje turmixot egy jó adag Snickers-szel!


Ebben a cikkben átnézzük a három legfontosabb alapelvet, amely követendő a legjobb fehérje-szelet kiválasztásához, valamint azt is, hogy milyen értékeket kell ellenőriznünk a címkén, hogy megalapozott döntéseket hozzunk.

 

1. Táplálkozási értékek elemzése

Az első elemzendő a tápérték, majd a zsírok, szénhidrátok és fehérjék mennyisége. Menjünk lépésről lépésre:

  • Zsírok: az első ellenőrizendő érték. Van néhány alacsony szénhidráttartalmú bár, amelynek viszonylag magas a zsírtartalma, de minden más esetben ügyelni kell arra, hogy ez ne legyen eltúlozva. A zsírok valójában ízletesek. Gondoljon a Nutellára vagy a piacon kapható kekszekre. Akár 30 %-nál magasabb zsírszázalékuk is van! Azt tanácsoljuk, hogy mindig a 20 gr-nál alacsonyabb zsírtartalmú fehérje-szeleteket vásároljanak (ismét, kivéve az alacsony szénhidráttartalmú rudakat).
  • Szénhidrátok: a második különösen nehéz elem a szénhidrát arány, különösen a cukrok. Az édes íz fontos meghatározó tényező a vásárláshoz. Mint fent említettük, kapható néhány alacsony szénhidráttartalmú rúd. Minden más esetben az a tanácsom, hogy ne lépje túl a 40 gramm szénhidrátot szeletenként (sok olyan édesség és rágcsálnivaló van, amelynek szénhidrát tartalma kb. 50 gramm).
  • Fehérjék: nyilvánvaló, hogy ebben a fajta snackben a fehérjetartalom meghatározó. Számos fehérjeszázalék található a piacon, tanácsoljuk, hogy olyan szeleteket vásároljanak, amelyek egyenként több mint 25 gramm fehérjét tartalmaznak.

A többiek esetében a speciális táplálkozási értékek megválasztása az Ön igényeitől és céljaitól függ. Ha ketogén étrendet, magas szénhidráttartalmú vagy magas fehérjetartalmú táplálkozási rendet követ, akkor a sávválasztást arra kell alapoznia, ami a legjobban megfelel a tervének.

 

2. A makrotápanyagok összetétele

A táplálkozási értékekről folytatott vitával párhuzamosan a makrotápanyagok összetételéről is szólunk. Milyen szacharidok, zsírsavak, fehérjék? Röviden: milyen forrásokat használtak fel a szeletek előállításához? Ismét fel fogjuk osztani a vitát makrotápanyagok alapján:

  • Zsírsavak: egy dolog az, amikor a zsírok szárított gyümölcsökből vagy általában telítetlen zsírokból származnak, egy másik pedig ha a fehérje-szelet tele van telített vagy potenciálisan káros zsírsavakkal. Ellenőrizzük tehát az összetevőket, és vigyázzunk a telített zsírok, például a repce, a kókusz, a pálmaolaj vagy az általános "növényi olajok" jelenlétére.
  • Szénhidrátok: a fő probléma itt a cukrok jelenléte. Ellenőrizzük a címkén, hogy a szeletben található szénhidrátokban mennyi a cukor, és ellenőrizzük azt is, hogy nem szerepelnek-e az összetevők listájának tetején.
  • Fehérje: ellenőrizzük a fehérjeforrást és ennek következtében az aminosav-spektrumot. Egy nemesebb forrásnak teljesebb az aminosav-spektruma, ezért olyan aminosavakban gazdag, amely hasonlít az emberi vázizmokéhoz. A nem teljes spektrumból hiányzik néhány esszenciális aminosav, amely korlátozza a fehérjeszintézist. Általában a legnemesebb forrás a tejsavófehérje. Ugyanolyan jónak tekinthető tejfehérjét, tehát tejsavót és kazeint tartalmazó szelet. Kizárólag növényi forrásokkal (szójabab vagy hasonló hüvelyesek) nem bízunk, mert ezek aminosavprofilja rosszabb. Kivétel nyilvánvalóan azok számára, akik vegán étrendet követnek, és csak ezekre a forrásokra számíthatnak! Ebben az esetben ők keressék a speciális vegán fehérje szeleteket a piacon.

3. Egyéb elemek jelenléte

Végül ellenőrizzük az adalékanyagok, tartósítószerek, színezékek és hasonlók jelenlétét. Általában minél rövidebb az összetevők listája, annál jobb, még akkor is, ha minimális tartósítószer jelenléte szükséges és jó az snack helyes fenntartásához és megőrzéséhez. De kerüljük azokat a termékeket, amelyeknek végtelen összetevőlistája van tele haszontalan elemekkel, és amelyek csak a szeletek eladhatóbbá tételét szolgálják. Például szinte fluoreszkáló színű pisztácia fehérjeszelet!

Következtetések

A fehérjeszelet egy remek választás lehet, de mielőtt véletlenszerűen vásárolnánk, tegyük fel magunknak a kérdést, hogy valóban egészséges-e. 

 

A Yamamoto Nutrition a FreKER-t ajánlja, próbáld ki, nem fogsz csalódni! Sok ízben kapható a webshopban!

Tartalomhoz tartozó címkék: Egészséges étrend