Kardio edzés: félelmetes ellenség vagy inkább szövetséges?

2021. 09. 05. 08:59:40
Kardio edzés: félelmetes ellenség vagy inkább szövetséges?

Kardio edzéshez ajánlott termékek a YAMAMOTO® Nutrition Hungary kínálatában:

        

     

Kattints a képre, a további termékismertetőért és a kosárba helyezésért!

Kardio edzés: félelmetes ellenség vagy inkább szövetséges?

Izomtömeg növeléskor elgondolkodtató, hogy a kardio megfelelő edzés-e vagy szerepe van a megszerzett izmok elvesztésében. Milyen mozgásforma ajánlott, ha a célunk a zsírégetés, de közben szeretnénk megtartani a nehezen megszerzett izmainkat?

   

 

Ha csak általánosságban közelítjük meg a kérdést, akkor elmondható, hogy a kardio edzés megfelelő alkalmazása csak pozitív hatásokat fejt ki a szív- és érrendszerre. De mi a helyzet az izomvesztéssel – az izomkatabolizmussal?

 

A rettegett katabolizmus a túlzott aerob tevékenységből csak akkor következik be

  1. ha nem megfelelően étkezünk, böjtölünk és a lelassult anyagcsere miatt szervezetünk nem megfelelően hasznosítja az izomfelépüléshez szükséges makrotápanyagokat.
  2. emellett hozzájárul az izomvesztéshez a pihenés nélküli túlzott edzés is, ilyenkor a katabolikus reakciók nem az élelmiszer megvonásától, hanem az izmokban jelen lévő fehérjék miatt következnek be, amelyeket a szervezet az energia megszerzésére használ fel. Lelassul vagy megáll a fejlődés, rosszabb eseten a test kimerülése fáradékonysághoz, sérülésekhez vezet. Nem beszélve ennek lelki és hormonális hatásairól, ugyanis a túlzott edzés például növeli a kortizol stresszhormon termelődését, ami befolyásolja az izom- és a zsírtömeg csökkenését.

 

E két esetet leszámítva 40 perces gyaloglás enyhe emelkedővel hetente 2/3/4 alkalommal, edzés után, vagy még jobb reggel, éhgyomorra a következő hatásokkal bír:

  • javítja a szív-tüdő kapacitását, amit az intenzív és gyakori súlyzós edzéssel nem, csak aerob jellegű edzéssel tudunk jelentősen befolyásolni
  • serkenti az anyagcserét
  • fejleszti azokat a készségeket, amelyek eltérnek a súlyzós edzéssel megszokottól
  • javítja a keringési tulajdonságokat, ugyanis a keringés szerepe a vér áramlása, a tápanyagok, bomlástermék és légzési gázokat szállító anyagok (pl. vitamin, ellenanyag, hormon) mozgatása. Emellett a keringés részt vesz a hőszabályozásban is, hozzájárulva a zsírégetés hatékonyságához. Erről egy korábbi cikkünkben részletesen írtunk már: 
    https://www.yamamotonutrition.hu/egeszseges-eletmod-4/termogenezis-mit-jelent-es-milyen-hatoanyagok-aktivaljak-57
  • és nem utolsó sorban a változatos fizikai és pszichológiai inger segít abban, hogy a szokásos rutinnál szélesebb mozgástartományhoz szoktassuk szervezetünket

Következtetés

Összefoglalva, anélkül, hogy maratonfutóvá kellene válnod, időnként kényeztesd magad egy kis gyaloglással, kocogással. Emellett figyelj oda a megfelelő fehérje-, aminosav- és folyadékpótlásra valamint a szénhidrátbevitelre is. És ami ugyanolyan fontos: fordíts időt a pihenésre és olyan edzést válassz, amely a megfelelő fejlődést biztosítja az izmaid fejlődéshez és az áhított formás alak eléréséhez!

A bicepszed ugyanolyan nagy marad, izzadni fogsz, de mindenekelőtt hozzájárulsz egy olyan szemponthoz, amelyet gyakran figyelmen kívül hagyunk ...

 

... jobb és egészségesebb leszel!

Jó kardiot mindenkinek!

Tartalomhoz tartozó címkék: Edzés